onsdag 17. august 2011

Hjemmelaget solbær- og bringebærlikør

Da begynner høsten å nærme seg med stormskritt og det er på tide å lage likør for vinteren. Dette har blitt en tradisjon de siste årene og fungerer godt både til eget konsum og som julegaver.

Solbærlikør

Man tar en kurv solbær

Plukker av stilker og legger det i et norgesglass (1/2 - 3/4 fullt)

Fyller på med sukker helt opp (avhengig av hvor mye bær du har)


Og fyller på med kjøpesprit til det er fullt.
Sett på lokk (hardt) og snu annenhver dag til sukkeret er oppløst.
Fyll på med sprit da det synker noe sammen de første dagene. 


Bringebærlikør

Man tar en kurvbringebær

Legger i et norgesglass (1/2 - 3/4 fullt)

Fyller på med sukker helt opp (avhengig av hvor mye bær du har)

Og fyller på med kjøpesprit til det er fullt.
Sett på lokk (hardt) og snu annenhver dag til sukkeret er oppløst.
Fyll på med sprit da det synker noe sammen de første dagene.
 
Fortsettelse følger når sukkeret er oppløst!

8 kommentarer:

  1. Hvor er fortsettelsen? Hvor lenge skal dette stå?

    SvarSlett
  2. Der har du ett poeng...
    Disse står faktisk i skapet hjemme innerst bak alt mulig annet.
    1 uke til i Piemonte så skal jeg sjekke resultatet ;o)

    SvarSlett
  3. Er det for sent å begynne nå hvis jeg vil ha bringebærlikøren ferdig til jul?

    SvarSlett
  4. Nei, bringebærlikøren vil være ferdig til jul, men blir bedre hvis den får stå en stund etter dette. Jo mykere bær, jo kortere tid. Bringebærene er ferdig når sukkeret er oppløst, men ha de gjerne liggende så lenge du kan. 3 uker er stort sett nok.

    SvarSlett
  5. Oppdatert med resultater!

    http://mine-viner.blogspot.no/2012/09/update-slape-solbrbringebrskogsbrlikr.html

    SvarSlett
  6. Hei!
    Kanskje du kan hjelpe meg - finner ikke svaret på nett..
    Har laget likør for første gang og det ble knall godt! Men synes det ble litt i dyreste laget å kjøpe 60% på polet. Så mitt spørsmål er: MÅ jeg bruke brennevin med så høy alkohol prosent ved likørlaging, i såfall hva er grunnen? Eller holder det med å kjøpe 40%?
    Takk for en inspirerende livsnyter blogg!

    Hilsen Cathinka

    SvarSlett
  7. Jeg har funnet ut at den der med bær og sprit smaker bedre hvis du putter dem på Gin istedet. Helt sant :-)

    SvarSlett
  8. Grunnen til at det brukes 60% styrke er jo pga. at når alt er ferdigblandet så blir totalen litt "svak" ved bruk av 40%. Jeg har prøvd begge deler på ulike typer bær........og tendensen er den samme........60% kjøper jeg på harrytur ,men er jo ikke alle som har anledning til det. Sterkere sprit gjør også uttrekket fra bærene mere effektivt. Selvfølgelig kan man sprite opp\ned....etter behag,men starten med sterk nok sprit for å få godt uttrekk fra bærene......mener jeg personlig er beste utgangspunkt.

    SvarSlett