fredag 16. september 2011

Domenico Clerico Langhe Dolcetto Visadi 2006


For en tid tilbake testet jeg Barberaen til Domenico Clerico. Man kan vel si at det gikk så som så...

Så det var med noe skepsis at jeg dro fram en flaske "Domenico Clerico Langhe Dolcetto Visadi 2006" for å se om dette var samme ulla (faktum var at det var den eneste flaska med Dolcette jeg hadde...). Jeg skal ikke gå inn på mitt litte elsk/hat-forhold med Robert Parker, se heller testen av Barberaen for detaljer...

Fargen er dyp, dyp mørk rød/lilla. Vi beveger oss opp mot tilnærmest svart når glasset fylles.

Lukten er umiskjennelig eik. Hm... er vi på vei mot samme greia som med Barberaen? Skepsisen er til å ta og føle på. Lakris, blåbær, mørke tunge, godt modne bær.

Smaken er som fryktet, men faktisk ikke like overveldende som Barberaen. Dolcettoer er drikkeviner, mens Barberaer godt kan få et år eller 3 i kjelleren. I alle fall. Eik, masser av det. Ikke veldig ekkelt dominerende, bare litt. I alle tilfeller veldig, veldig mye eik. Lakris, blårbær, mørke bær mot søtlig sviskesmak.

Sorry.

Dette funker ikke. Sammen med en tilnærmet rå biff er dette kanskje mulig, men det blir bare ikke helt riktig. Når vinene i tillegg er dobbel-lagret på ståltanker, har noen gått ape-shit med eikeflisen. Begge disse vinene gir deg flis i ræva og skallebank du ikke har hatt siden du ble drita på Koskenkorva Vargtass da du var 16. Vinene fra Domenico er fra nå av definert som uinteressante og USA-Only!

Finnes heldigvis ikke på polet.

82/100

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar