lørdag 5. november 2011

Chateau-Figeac Premier Grand Cru Classé St. Emilion 2007


Denne må jeg si jeg har gledet med til. Planen var egentlig å la denne ligge i 4-5 år til, men som så mange andre ganger ble det med tanken. Når status skal gjøres opp var nok det feil...

Fargen er det ingenting å si på. Mørk, mørk rød som St Emilion gjerne er.

Lukten ut av flasken er litt støvete og det skal 2 timer på karaffel før det begynner å skje noe. Og det er ikke mye. Krydder, lær, kjøtt, eik og sjokolade.

Smaken er vel der vinen kommer litt til kort. Det er nok litt min egen feil som ikke klarte å la den ligge. Denne bør lagres. Spørsmålet er om det er verdt det...
Stram, tørr og syrlig. Ingen stor voldsom tyngde. Smal og elegang. Søtlig og med frukt man aner kommer til bli mer fremtredende med tiden. Godt tanniner.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Dette er ikke vondt, på ingen måte, men til nærmere 1000 penger på polet er jeg skeptisk. 600 penger på Karstrup var kanskje ikke en kjempedeal, men heller mer normalpris. Dette er riktignok en vin for framtiden,  men jeg sitter med en følelse av at pengene kan brukes andre steder med langt større hell. Dette understøttes med at 2006 bare var et så-der år for St Emilion.

87/100

Finnes på polet og koster 994,-
Du får mye annet, mye bedre for pengene enn denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar